söndag 30 augusti 2009

Festligt värre


Igår hade vi från labbet lite festligheter hemma hos David, min handledare på plats här. Vi åt helt gudomligt god sushi och drack vodka tonics. Hade jättetrevligt med livliga diskussioner om vetenskap, politik och livet! Inte lika trevligt att gå upp imorse dock och definitivt inte lika trevligt att sitta på jobbet en hel lång dag idag - önskar mig en lång, slapp söndag med massor av cola och slötittande på bakisfilm.

Mindre festligt är också att det bestämts - över mitt huvud såklart eftersom jag är "the data collection slave" - att jag ska göra en runda beteendestudier till direkt efter den här. Inga lediga helger ännu på ett tag alltså... Jag förstår beslutet och det är fattat av ett otroligt positivt skäl. Matt som skulle gjort nästa runda beteendestudier är den skickligaste här på den avlivnings-/fixeringsmetod vi ska använda på mina möss - jag har aldrig gjort det och det är svårt. Eftersom jag dessutom fått så bra resultat är de här mössen så värdefulla för oss att inget får gå fel, därför byter vi uppgift. Jag ska fortfarande snitta och märka in snitten när jag är klar med dem andra mössen så jag får fortfarande jobba molekylärt. Har dock fått stränga order om att ta ett par dar ledigt, se "the city", shoppa lite och ha ett par sovmornar - will do!

Är jag bitter? Njäe, lite kanske... En kort stund, innan jag kommer ihåg att jag är på Yale. Och funkar inte ens det kan jag tänka på blicken David får i ögonen när vi pratar om mina resultat, den säger tydligare än tusen ord att detta kan bli sanslöst bra - och att bara få vara del av det är stort nog!