onsdag 29 juli 2009

Resan


Varje resa har ju en början. Min började på Arlanda igår (eller i förrgår blir det nog för de flesta när ni läser detta) vid lunchtid. Hade mamma, pappa och framor med mig upp som moraliskt stöd och blev iproppad lite hederlig svensk husmanskost, i form av oxrullader med potatis och lingon, innan det va dags att säga hejdå vid säkerhetskontrollen. Ringde paniksamtal till Carin på vägen till gaten (tack!) och skickade sms hela vägen på väg in i planet.


Det här va det sista jag såg av Sverige innan vi taxade ut

2 h och 50 min flygtid till Reykjavik gick i ett jehu! Hade ett väldigt förälskat par bredvid mig. Konstaterade att jag skulle låta bli att titta på dem och att det nog fanns en och annan låt i ipoden jag skulle låta bli om jag skulle komma happy 'n cheery. Tittade på detta istället - Island är verkligen öken, hade det inte varit för söta hästar, bra nattliv och varma källor...



Ett par timmar på Island och sen vidare mot New York och JFK. Flygtiden tillät både 27 dresses (dumt, dumt, dumt - fast helt okej film) och Djävulen bär Prada. Efter nån timme i luften såg jag nåt på horisonten och tänkte "häftig molnformation" - fast det va Grönland med glaciärer och berg. Vackert!



Väntade mig sjukt mycket strul och knepigheter i visumkontroll och tull men allt gick hur smidigt som helst - myndigheter här har service som ledord! Stoppar lite sån service i en påse och tar med mig hem...

Vid detta laget hade jag fortfarande inte sovit under resan , och ni kan ju gissa hur bra jag sov natten innan. Så trots att shuttle-föraren körde som en komplett galning och vägbeläggningsstandarden här lämnar övrigt att önska tuppade jag av på vägen till New Haven. Väl framme somnade jag som ett litet barn i min breda, höga, amerikanska säng och vaknade betydligt piggare och gladare imorse - tur det för amerikanskt kaffe gör ingen glad!

Har varit i skolan idag, träffat mina möss (som inte är vita!!!), fyllt i papper (lite till) och såklart bekantat mig med min handledare och andra kollegor. Gick en sväng på stan efter - skönt att bara driva. Skaffade amerikanskt SIM-kort till mobilen och hittat två Starbucks. Imorn bitti (eller imorn eftermiddag för er) får ni lite bilder från min nya lya. Har packat upp alla mina 40 kg!

Inga kommentarer: