tisdag 24 mars 2009

Oförtjänt bra betyg

Hämtade ut en tenta förut. Den första oväntade överraskningen var att den blev så snabbt rättad, det är vi högst ovana vid från denna lärare. Det andra oväntade med tentan va det betyg jag fick. Det blev en 5:a vilket är max; grattis kom det från de flesta, men jag är missnöjd! De flesta tycker väl att jag sätter mig på höga hästar när jag säger detta men det ger jag blanka fan i.

Det går väl inte riktigt att vara missnöjd med resultatet i sig, men jag är arg över sättet jag fick det på. Jag gick till tentan med en känsla av att inte ha pluggat vare sig fokuserat eller strukturerat och utan att kunna innehållet i kursen särskilt bra (har haft lite annat att tänka på). Jag gick ifrån tentan med en känsla av att inte ha svarat bra eller genomtänkt på frågorna och att mina svar var ytliga och ostrukturerade.

Trots detta fick jag 5:a. Jag är inte besviken över betyget men besviken på att lärare som så uppenbart följer minsta motståndets lag och sätter så låga krav för att slippa rätta omtentor och ändå tillåts vara examinatorer på D-nivå; jag vill ha en bra utbildning!

Inga kommentarer: