onsdag 16 september 2009

New cool stuff!


Om en stund ska jag lära mig nåt nytt, om ett par timmar kommer det inte kännas så coolt längre så bäst att passa på att berätta nu.

När vi avlivar mina möss delar vi upp hjärnorna i deras två hjärnhalvor. Från den ena hjärnhalvan tar vi hjärndelar som har med luktsinnet att göra, mosar dom och sen kör vi WB på det. Den andra halvan ska jag skiva på Vibratome (det nya för dagen) i 50 mikrometer tjocka skivor (50 tusendels millimeter, ganska tjocka skivor i såna här sammanhang).

Jag har bäddat in två hjärnhalvor i agar, för den här metoden använder ett agarblock istället för ett fruset som med Cryostat.



Och ni MolGenPhys-tjejer: Ni kommer kanske ihåg när vi gjorde kvantifiering av betaAR med Isa och hade (enligt oss då) massa brunnar med vävnad på ELISA plattor. Matt har förutspått 6 fulla 48-brunnsplattor per mus, jag har 8 möss bara i den här omgången - Puss!

Inga kommentarer: