måndag 12 oktober 2009

Äntligen NYC!


Fredag till lördag spenderade jag med mina kära föräldrar i New York, eller som man rätt och slätt säger här; The City.

Hade hittat ett hyfsat billigt, totalt intetsägande, men förvånande fräscht hotell med gigantiska rum i Hell's Kitchen som numera är uppstädat och charmigt med många kul barer och resturanger och ligger bra till nära Times Square och Broadway-områdena.



Vi rörde oss på det allra bästa sättet; nämligen halv-planerat och till fots. Vi hade vissa delmål men va total öppna för infall och överraskningar. Som t ex ett, i alla fall av mig (fd pilotwannabe) och pappa, uppskattat besök på ett musei-hangarfartyg vid Hudson River i höjd med 45th St.



Vi gjorde en liten vandring i den lilla parken mitt på Manhattan på lördagsmorgonen. Sanslöst många hurtbullar använde sig av de breda tvåfiliga vägarna för att power-walka, cykla eller springa. Det är nästan tyst mitt i parken, eller relativt i alla fall - men det tror man först när man hör det själv.



Från parken kom vi ut på upper east side vid 75th St och promenerade ner mot midtown för att titta på lite höga hus...



Och åka upp i ett (Empire State building) för att titta på utsikten.



Tunnelbanan i New York är superlätt! Man kan gå ner i underjorden och fem minuter senare gå upp och tro att man hamnat i ett annat land. Vi åkte ner från Madison Square garden mot Tribeca, ett annat supercharmigt område med mysiga barer, affärer och fik och vandrade därifrån ner mot Ground Zero - just nu mest en stor byggarbetsplats.



Därifrån vandrade vi uppåt, med ett kaffestopp på Starbucks, mot China Town. Snacka om en annan värld! På Canal St va det fullsmockat med folk och kommersen liknade mest den på Bangkoks gator. Där kan man köpa piratkopierade väskor, klockor, solglasögon och smycken. Dessutom pashmina-sjalar så billigt att jag inte ens iddes pruta. Hittade en nästan likadan som den jag glömde på planet från Kap Verde.

Allt vi inte hann med tar jag på lördag, eller ja, en del i alla fall, för jag ska tillbaka. NYC är beroendeframkallande, energigivande, pulserande och upplyftande på samma gång. Det är idag säkert, rent och - som alltid - lättnavigerat. Det går inte annat än älska det!

Inga kommentarer: